LEVEN OP SCHOOL
In onze school willen we de leerlingen graag centraal stellen. We zetten dus sterk in op de sociaal-emotionele ontwikkeling. We hebben oog voor de individuele leerling (ik), de andere leerling (jij), maar natuurlijk ook de groep (wij). Dit kan alleen maar als we op een positieve manier met elkaar omgaan door ieders grenzen te respecteren en open te staan voor verscheidenheid.
We streven ernaar dat iedereen ‘zichzelf’ kan en mag zijn op onze school. We werken aan het basisvertrouwen van de leerlingen om hen uit te laten groeien tot evenwichtige en zelfzekere jongeren die de nodige veerkracht aan de dag kunnen leggen bij een tegenslag! We durven hoge verwachtingen stellen aan elke leerling die aan ons wordt toevertrouwd.
We willen onze leerlingen met behulp van dit basisvertrouwen motiveren om verantwoordelijkheid en initiatief te nemen. De groei naar een zelfstandige en zelfredzame jongere vraagt soms een inspanning en verantwoorde keuzes. We begeleiden de leerlingen om zicht te krijgen op hun talenten, mogelijkheden en interesses. We willen er dan zijn om te helpen met sleutelwoorden zoals duurzaamheid, veiligheid en gezondheid als leidraad.
Een gezond lichaam blijft nog steeds de basis voor de gezonde geest. We zijn het aan ons zelf dus verplicht om goed in te zetten op beweging. Dit gebeurt natuurlijk in de gymles maar ook op veel andere momenten maken we tijd en ruimte voor beweging, zintuiglijke vaardigheden, sport en spel.
LEREN OP SCHOOL
Natuurlijk komen de kinderen naar school om kennis en vaardigheden op te doen. Al vanaf de kleuterklas willen wij onze leerlingen een ruim en gevarieerd aanbod aan cultuur aanreiken.
Met inhouden die aansluiten bij de leefwereld van de kinderen werken we aan taal, wiskunde en oriëntatie op de wereld. We zetten graag in op taal als sleutelcompetentie en werken vanuit de noden van onze kwetsbare leerlingen maar ook alle andere leerlingen. We willen de leerlingen graag al doende laten leren. Daarom trekken we er vaak op uit om de wereld te ontdekken en te ervaren. We maken onze leerlingen graag mediawijs tijdens onze lessen door gebruik te maken van verschillende multimediatools.
We overgieten al deze leerinhouden graag met een creatieve saus. We bieden onze leerlingen dus dikwijls de kans om te genieten van, te experimenteren met en te praten over allerlei muzische onderwerpen.
Ons pedagogisch project kadert in het bredere project van de katholieke dialoogschool. Op onze school is iedereen welkom, wie je ook bent en wat je achtergrond ook is. Samen leven in dialoog met elkaar vinden we belangrijk. Vanuit het voorbeeld van Jezus nodigen we je uit op zoek te gaan naar wat leren en leven voor jou kunnen betekenen.
Kiezen voor een katholieke dialoogschool vraagt betrokkenheid van iedereen. Van ons mag je verwachten dat we je zoveel mogelijk betrekken in het samen school maken. Onze school is voor je kind een leer- en leefwereld die bijdraagt aan de opvoeding die je je kind zelf wilt geven.
Kiezen voor een katholieke dialoogschool betekent vertrouwen stellen in de manier waarop wij als school vandaag het project van de katholieke dialoogschool vormgeven. Als katholieke dialoogschool verwachten we dat je een echte partner van ons bent in de vorming van je kind. Dat houdt ook in dat je kind deelneemt aan de lessen rooms-katholieke godsdienst. De volledige tekst van de engagementsverklaring vind je op de website van Katholiek onderwijs Vlaanderen.
ONZE ULTIEME MISSIE
In onze school willen we graag aandacht besteden aan de constante transfer tussen leven en leren. We kunnen het ene zelden los zien van het andere.
Binnen deze ultieme missie willen we er ons constant bewust van blijven dat wij in onze basisschool aan het bouwen zijn aan deze brug. Als wij de kinderen aan het einde van onze basisschool uitzwaaien, willen wij graag bij ieder kind een ‘andere brug’ zien. Elk kind moet deze brug op eigen tempo, met eigen creativiteit en veerkracht kunnen bouwen. Wij willen er met ons volledige team zijn om te helpen want…
‘WIJ BOUWEN AAN DE BRUG TUSSEN LEREN EN LEVEN'